Utrecht op de kaart zetten als de stad en regio voor het organiseren van internationale topcongressen. Daar zet de Utrecht Congres Alliantie, een samenwerking tussen publieke en private partners, volop op in de komende jaren. Het gaat om congressen die passen bij de positionering ‘Utrecht, Heart of Health’ en die aansluiten bij de regionale thema’s Life Sciences & Health, New Digital Society en Smart Sustainability. De komende jaren is dit het fundament van een doelgerichte acquisitiestrategie.
Regio Utrecht streeft naar meer internationale topcongressen
De doelgerichte acquisitiestrategie is het eerste wapenfeit van de Utrecht Congres Alliantie waarin onder andere Gemeente Utrecht, Provincie Utrecht, ROM Utrecht Region, HOST (stichting van Utrechtse hoteliers), Universiteit Utrecht, Koninklijke Jaarbeurs en Utrecht Marketing (met haar Utrecht Convention Bureau) hun krachten hebben gebundeld. De partijen hebben als gezamenlijk doel de inzet op zakelijk bezoek van topcongressen meerjarig te vergroten. Daniël Kusse, Head of Marketing & Communications van Utrecht Marketing: “Zakelijke evenementen en congressen zijn cruciaal voor de regio Utrecht. Naast de grote economische impact en werkgelegenheid zijn congressen een belangrijke schakel in de kenniseconomie en dragen ze ook bij aan het zichtbaar maken waar onze regio nog meer voor staat. Utrecht als kloppend hart van een gezonde samenleving: ‘Utrecht, Heart of Health’. Het is fantastisch dat we met steeds meer partners uit diverse sectoren samenwerken en investeren in deze gezamenlijke ambitie. Zo is een brede vertegenwoordiging van de Utrecht Congres Alliantie deze week aanwezig op IMEX in Frankfurt, de vakbeurs voor de wereldwijde meeting- en evenementenindustrie.”
Utrecht, Heart of Health
De regio Utrecht, recent weer uitgeroepen tot meest competitieve regio van Europa, heeft de ambitie om een grote bijdrage te leveren aan een gezonde, duurzame samenleving. Dit wordt doorvertaald in de positionering ‘Utrecht, Heart of Health’. De doelgerichte gezamenlijke acquisitiestrategie voor congressen moet er voor gaan zorgen dat het ‘Utrecht, Heart of Health’ profiel internationaal verder versterkt wordt. Hierbij ligt de nadruk op associatiecongressen en congressen van vakverenigingen. Een voorbeeld is het internationale WHO European Healthy Cities Network congres met ruim 350 bezoekers waar Utrecht afgelopen november gastheer van was. Ook vindt in september het Future Green City World Congress plaats voor ruim 4.000 bezoekers waarbij alle aspecten van de groene stad van de toekomst aan de orde komen.
Internationale ambitie
In regio Utrecht is breed draagvlak voor zakelijk bezoek en de acquisitie van internationale congressen. Jeroen van Hooff, CEO Koninklijke Jaarbeurs: “De nieuwe acquisitiestrategie sluit naadloos aan op de strategie van Jaarbeurs waarin wij ons onder andere richten op (vak)beurzen en evenementen op het gebied van health & life sciences. Jaarbeurs is door het publiek voor de tweede keer op rij gekozen tot beste congreslocatie van Nederland van het jaar 2023 vanwege onze persoonlijke begeleiding bij het organiseren van congressen en vergaderingen en onze centrale ligging in het land. Wij hebben de ambitie om Jaarbeurs ook internationaal te positioneren als dé congreslocatie van Nederland met een focus op health & life sciences. Het is dan ook heel waardevol om samen met onze Utrechtse partners onze innovatieve regio internationaal sterker op de kaart te zetten.”
Inmiddels zijn er steeds meer gemeenten en partners in de regio Utrecht die zich aan willen sluiten bij de samenwerking ten behoeve van het stimuleren van zakelijke bezoekers aan de regio.