Het Universiteitsmuseum Utrecht – UMU is sinds september weer open. Ruim 35.000 mensen hebben sindsdien al een kijkje genomen in dit vernieuwde, interactieve, familiemuseum met aandacht voor wetenschap en onderzoek. Een gesprek met Marieke Verhoeven, Marketing & Communicatie adviseur bij het UMU.
Foto header: Lize Kraan.
UMU is de afgelopen jaren grondig verbouwd. Wat zijn de grootste fysieke veranderingen in het gebouw?
‘De grootste verandering zie je direct bij binnenkomst: het entreegebied is een stuk groter geworden met meer ruimte voor de garderobe en kluisjes, toiletten en de museumwinkel. Ook is er een aparte ingang voor schoolklassen en een ruimte waar leerlingen kunnen wachten. Verder is er meer ruimte voor tentoonstellingen gekomen door een deel van het achterliggende kantoor bij het museum te betrekken. Door de lift en de toiletten te verplaatsen, is ook het oude trappenhuis veel ruimer geworden.’
Waar ben je het meest trots op bij de inhoudelijke keuzes?
‘Waar ik trots op ben is dat het is gelukt om een museum te maken waar het leuk en leerzaam is voor kinderen en volwassenen. Je ziet dit als je door het museum loopt: mensen zijn echt samen bezig en met elkaar in gesprek. De samenwerking met wetenschappers van de Universiteit Utrecht is ook iets waar ik trots op ben, hier zit veel tijd en energie in en het is gelukt om hiermee het proces van wetenschap inzichtelijk te maken. Het gaat niet zozeer om de resultaten maar om hoe wetenschap werkt. Dat is een andere insteek dan voorheen. Verder zie je terug dat alles met veel zorg en aandacht is gemaakt. Zo hebben we alle interacties ook uitgebreid getest en verbeterd, met bezoekers en met schoolklassen. Dit is heel waardevol geweest. Het museum is geworden zoals we het voor ogen hadden en in de bezoekersreacties zien we dit ook terug.
Wie zijn jullie gewenste bezoekers?
‘We zijn een familiemuseum en richten ons op gezinnen met kinderen in de leeftijd van 8 tot 14 jaar en op leerlingen van het primair onderwijs en voortgezet onderwijs in dezelfde leeftijd. Alles is gemaakt voor families, het is daarom leuk en leerzaam voor kinderen en volwassenen.’
Welke rol speelt publieksonderzoek bij het bepalen van jullie marketingstrategie?
‘Publieksonderzoek is belangrijk, enerzijds om te weten hoe bezoekers hun bezoek hebben ervaren en op basis daarvan aanpassingen te kunnen doen. Anderzijds ook om bijvoorbeeld te weten waar bezoekers vandaan komen. Het merendeel van onze bezoekers komt uit de regio Utrecht. Willen we groeien in het aantal bezoekers dan kunnen we op basis van deze gegevens ervoor kiezen om te adverteren in andere regio’s, bijvoorbeeld de regio’s waaruit volgens het onderzoek al veel bewoners Utrecht bezoeken.’
Jullie gaan voor het eerste gebruik maken van het Culturele Doelgroepenmodel. Hoe waardevol is zo’n stadsbreed segmentatie model voor jullie?
‘Dit is voor ons heel waardevol. In de hele stad wonen gezinnen, maar nog lang niet iedereen kent het museum. Met het CDM komen we bijvoorbeeld beter te weten uit welke wijken onze bezoekers komen en kunnen we de marketing ook op een andere manier aanpakken die meer aansluit bij doelgroepen die ons nog niet goed kennen.’
Zijn er veranderingen doorgevoerd in marketing naar aanleiding van opgedaan inzichten?
‘We zetten vrijwel uitsluitend in op online marketing, juist omdat je dat heel gericht kunt inzetten en ook kunt meten. Dan heb ik het niet alleen over online advertenties, maar we kiezen nu veel gerichter samenwerkingen met websites die uitjes voor gezinnen aanbieden. Ook zij werken vaak met specifieke regio’s en met een paar goede samenwerkingen kun je al veel bereiken. Omdat het UMU sinds september open is en het voor veel mensen nog nieuw is, promoten we op dit moment vooral het museum zelf. Dit doen we door onszelf neer te zetten als het museum voor nieuwsgierige mensen, waarmee we zowel kinderen als volwassenen willen aanspreken.
Check hier de website van dit bijzondere Utrechtse museum … en vergeet de prachtige tuin en hortus niet!